Nerdenes hevn

I dag ser vi dem overalt: På kjendiser og influencers, sosiale medier og på annenhver person vi passerer på gata. Briller er blitt et trendy tilbehør og en integrert del av garderoben vår – og noe vi bruker for å uttrykke stil og personlighet.

Men vi skal ikke spole tiden så innmari langt tilbake for å bli påminnet om at det slettes ikke alltid har vært sånn.

– For noen år siden hendte det at jeg hadde folk i butikken som gråt fordi de måtte ha briller, forteller Ole Alexander Ofstad, som er optical dispenser hos Specsavers Grensen i Oslo.

– Spesielt upopulært var det blant barn, som var redd for å bli ertet for brillene på skolen. Den tiden er definitivt forbi. Nå møter jeg barn som gleder seg til å vise frem de nye Frozen-brillene sine til klassekameratene, sier Ofstad.

 

– Før kostet briller en liten formue

Men hvordan har det seg egentlig at briller har gått fra å være noe folk helst vil slippe, til å bli et motetilbehør?

Ifølge Ofstad handler det i hovedsak om to ting: prisnivå og utvalg.

– Før i tiden kostet briller en liten formue, så da kjøpte man seg én brille og klamret seg til den helt til den falt fra hverandre eller man ikke kunne se gjennom glassene lenger.

Det var først da flere optikerkjeder etablerte seg i Norge for ti-femten år siden at ting begynte å skje. Konkurransen førte til at prisene ble presset ned, og folk kunne ta seg råd til å oppdatere brillene sine i takt med at stilen og motebildet forandret seg.

Og når de økonomiske begrensningene forsvant, ble også utvalget større.

 

Flere modeller på moten

Men selv om briller både ble mer tilgjengelig og mer populært, er det en grunn til at briller først tok ordentlig av som et trendy accessoir for et par-tre år siden.

– Tidligere så vi at det gjerne bare var én brilletrend som regjerte, forteller Ofstad.

– For eksempel var nerde-looken i vinden for noen år siden, og da ville absolutt alle ha store, firkantede briller. Men alle kler ikke alt, så da endte man ikke nødvendigvis med å kjøpe dem.

I dag er det derimot et større spenn i trendene.

– Nå er både cateye-briller og store Derrick-briller veldig populære. Og kanskje aller størst etterspørsel er det etter ulike varianter av runde briller. Her ser vi også store variasjoner, fra tynne innfatninger i metall som trekker tankene til 70-tallet, til runde plastinnfatninger som er mer tidløse, forteller Ofstad.

Han synes det er en veldig positivt ting at flere modeller er «in» samtidig.

– Det gjør det mye enklere for alle å finne en brille som både kler ansiktsfasongen og stilen. Dessuten åpner det opp for at man kan ha ulike briller til ulike antrekk og anledninger.

Cateye-brillene er å se på mange neser for tiden. Burgunderrøde briller fra Balmain, kr 1995, en leken modell fra DAY Birger et Mikkelsen, kr 1795 og en svart variant fraKylie, kr 1595

 

Store briller som trekker tankene til den tyske krimhelten Derrick fra 80- og 90-tallet. Stålinnfatninger fra DAY, kr 1795, delikat metall i rosegull fra Kylie Minogue Eyewear, kr 1595 og en variant av den ikoniske pilotfasongen fra Kylie Minogue Eyewear, kr 1595.