Nyheter

Rimelige briller like gode som dyre

01 september, 2012

Det ledende svenske forskningsinstituttet, SP, har undersøkt briller fra fire optikerkjeder i Norge: Synsam, Brilleland, Interoptik og Specsavers, samt briller fra nettbutikken Lensway. - Det er fremdeles mange som kjøper dyre briller bare for å være sikker på at kvaliteten er god. Det er unødvendig bruk av penger, hevder Arne Aasrud, optiker og produktansvarlig i Specsavers.

Grundig test
En synstest ble gjennomført hos hver kjede, av to såkalte mystery shoppers, som så kjøpte to par briller med progressive glass fra de samme optikerne i testen. Brillene ble deretter grundig testet på SPs laboratorier i Sverige. Instituttet undersøkte blant annet jevnheten i styrken og kvaliteten i glasset, at glasstyrke, at glassene var presist montert, klarheten i glasset, holdbarheten i innfatningen, den vannavstøtende effekten samt antirefleksen og ripebeskyttelsen. Resultatet viste at kvaliteten var den samme uavhengig av pris på både innfatning og glass.

Konkurrerer på pris

- Vi konkurrerer hovedsakelig på pris og service. Noen kjeder velger å kun ta inn dyre merkebriller, men forbrukerne bør være klar over at dyre briller ikke nødvendigvis er synonymt med god kvalitet, sier Aasrud. Han håper at undersøkelsen kan få flere til å forandre oppfatning. Specsavers snudde brillemarkedet på hodet da de kom til Norge i 2005. Før det var Norge et av de dyreste brillemarkedene i Europa. Etter Specavers inntreden ble rimelige briller tilgjengelig for alle. Siden 2005 har optikerkjeden solgt over 1 million briller i her til lands og har per i dag størst markedsandel målt i antall solgte briller.