Syn ved skjermarbeid

Mange av oss bruker mye tid foran dataskjermen, og man kan oppleve ubehag ved at man kan bli sliten i øynene. I tillegg kan også andre synsrelaterte problemer bli mer merkbare. Typiske symptomer:

  • Ubehag i øynene
  • Hodepine
  • Ømme, trette øyne, eller svie eller kløe i øynene
  • Vanskelig å fokusere
  • Rennende øyne
  • Tørre øyne
  • Uklart eller dobbeltsyn
  • Økt sensitivitet for lys

Selvom dette kan oppleves ubehagelig er det som regel ikke noe alvorlig, og det vil som regel gå over av selv selv når man tar en lite pause fra skjermen. Man har kanskje ikke mulighet til å begrense tiden man bruker foran dataskjermen, men det er allikevel noen tiltak man kan gjøre for å redusere faktorene som resulterer i slitne øyne.

Her er noen råd ved langvarig skjermarbeid:

Ta en synstest

Regelmessige synstester er viktig for å sikre et klart og komfortabelt syn, men synstester er også en viktig helsesjekk som kan avdekke andre medisinske tilfeller.

Under synstesten er det er viktig at du informerer optikern om at du tilbringer mye tid foran dataskjermen.

Bestill synstest her

Hvil øynene dine

Gi øynene dine regelmessige pauser ved å se bort fra dataskjermen og fokuser på objekter som er plassert lengre borte. F.eks ta noen minutter og se ut av vinduet.

Ved å fokusere på gjenstander lengre unna, slapper musklene i øynene av og øynene får en liten pause.

Hvil øynene dine

Ta regelmessige pauser fra datamaskinen

Det er viktig å av og til ta pauser bort fra dataskjermen.

Korte, regelmessige pauser er bedre enn lengre og sjeldere pauser. 

 

Husk riktig belysning

For mye sollys som kommer inn gjennom vinduet, eller for sterk belysning i et rom kan være anstrengende for øynene. 

Reduser refleksjon

Refleksjon fra lyse veggflater og blanke gjenstander, i tillegg til refleksjon fra dataskjermen, kan være anstrengende for øynene.

Å male veggene er kanskje for drastisk og ikke gjennomførbart, men et enklere tips er å begrense direkte lys på skjermen og dekke til vinduer som er utsatt for sterkt lys.

Om du bruker briller, vil antireflekterende overflatebehandling være svært nyttig. Hos Specsavers får du overflatebehandling som inkluderer både antirefleks og herding (ripebeskyttelse).

Oppgrader skjermen din

Dersom du bruker en eldre dataskjerm kan det hjelpe å oppgradere til en nyere LCD-skjerm som vanligvis er utstyrt med en antireflekterende overflate.

Når du velger LCD-skjerm anbefaler vi den modellen med høyest oppløsning.

Juster instillingene på skjermen

Enkle justeringer på dataskjermen din kan redusere symptomer på trette og anstrengte øyne.

Sørg for at lysstyrken på skjermen er lik omgivelsene, og tilpass tekststørrelse og kontrasten slik at det blir komfortabelt å lese.

Sort tekst på hvit bakgrunn er den mest optimale kombinasjonen.

Det kan også lønne seg å tilpasse maskinens fargegjengivelse (temperatur).

Det kan også være hensiktsmessig å redusere bruk av blått på skjermen da lysrefleksjon fra denne fargen er mer anstrengende for øyet enn for eksempel oransj og rødt.

 

 

Tilpass arbeidsplassen

Å for eksempel stadig veksle mellom å se ned på et ark og opp på skjermen kan bidra til unødvendig anstrengelser. En enkel løsning kan være å plassere arket ved siden av skjermen.  

Sørg for å tilpasse arbeidsplassen slik at du innehar en god sittestilling i forhold til høyde og avstand til dataskjermen. Dataskjermen skal være mellom 45-76 centimeter fra øynene dine, og være ved øyenivå eller lavere.

Bruk databriller

Databriller sørger for å optimalisere utgangspunktet i forhold til skjermarbeid.

Om du bruker kontaktlinser, kan du vurdere å supplere med databriller da kontaktlinser kan bli tørre og ukomfortable ved langvarig skjermarbeid.

Om du ønsker mer informasjon i forhold til dette, kan du se i vårt Spør Optikern arkiv.